Magnus Johansson, Reseberättelse Sista delen, 23 augusti

Hemma igen!

Ofta säger man att om avslutningen är bra så är hela resan bra, både jag och Helena kan hålla med om det. Vi har sedan vi kom tillbaka till fastlandet legat i naturhamnar, solat, pillat oss i naveln, grillat och bara varit i denna efterlängtade värme som vi saknat så under resans gång.

När man fått möjlighet att besöka Europa och titta avundsjukt på deras långa härliga sandstränder så kan jag bara konstatera att man är lite hemmablind. Västkusten med dess kala härliga klippor och Stockholms skärgård med alla dessa skogbeklädda öar är helt fantastiska för någon med fritidsbåt. Att utan dyra hamnavgifter kunna lägga till på en plats, nästan var som helst, och utan att fundera på något tidvatten. Sverige är faktiskt fantastiskt!

Innan vi gick in i hamnen i Enköping provade vi att tömma septiktankarna vid den nya toatömningsstationen på Klubbis, vilket fungerande alldeles utmärkt. Jättekul att vi har kunnat sätta upp en anläggning där det är mycket båtar och att vi som finns ute i Klubbis slipper åka in till Hamnen. Det är dock så att flera hamnar som vi passerat saknat tömningsmöjligheter fastän det från 1 april i år är lag på det. Bra att vi i ESS uppfyller lagen!

Kl 1720 onsdagen den 19 augusti, efter tre månader och 19 dager, körde vi in hamnen där vi startade resan. Vi kom inte riktigt så långt som vi hade tänkt men, som jag skrivit tidigare, det är nog själva resan som var målet.

Vi har träffat många trevliga människor från olika länder, fått hjälp i hamnar när man anländer av leende främmande människor. Insett att det där med tidvatten inte är så besvärligt om man tänker till lite samtidigt som det både kan minska och öka vår fart. Kanalerna i Holland är värt ett eget kapitel, när man åker mitt i städerna och bara kan lägga till vid kanten och gå upp till staden.

Vi har totalt seglat 2640 nautiska mil, kört 243 timmar med motorn, förbrukat ca 1000 liter diesel. (både värmare och elverk inkluderar i den förbrukningen)

Vi har fått en massa erfarenheter som vi tar med oss i vår framtid, några av dessa vill vi gärna dela med oss.

  • Det finns ingen skärgård i Europa vilket gör att man blir väldigt väderberoende. Den största lärdomen vi tar med oss är att ha TID. Tid för att ligga och vänta på bra väder eller rätta vindar.
  • Ha uppdaterade sjökort, tidvattentabeller och hamnbeskrivningar. Detta är ett måste för att inte köra fel och kanske gå på grund eller få dryga böter om man gör fel. Ex; boten för att inte korsa en trafikled på rätt sätt i Tyskland är 1000 euro. Där kan hela semesterkassan gå… Att resa med båt i Europa är inte svårt utan det är som hemma och kan verkligen rekommenderas, dock måste man vara lite påläst och tänka till lite innan.
  • Lyssna väder utsändningar, eller helst, ta del av information på internet. Ha gärna någon hemma som kan hjälpa till med lite väder om internetet inte skulle fungera i en hamn. Sjörapporterna på VHF, om man inte förstår språket utan håller sig till engelska så kan den vara lite knackig beroende på vem som pratar och då förstår man inte om det är något väsentligt. Är man på internet så använd gärna mer än en vädersajt och då bör det vara officiella sajter som ex Danmarks DMI som sträcker sig hela vägen från Stockholm till Dover.
  • Det finns hamnar på ungefär max 50 sjömil mellanrum om man har ett djupgående på max 2 meter. Det innebär att man kan genomföra en sådan här segling utan att köra ”nattpass” ända ner till Biscaya.
  • Om du har stark motvind och tidvatten emot dig, stanna kvar i hamnen till det blir bättre väder. Du åker baklänges om du seglar!!
  • Prata med båtgrannar när du kommer till en hamn. Ofta har de något att berätta som man kan ta med sig om hamnar, tidvatten eller bra platser att besöka.
  • Ta alltid det säkra före det osäkra. Efter som du inte har några öar som skyddar så byggs det upp höga vågor. Det behöver inte vara svårare än Östersjön men det är lite annorlunda och man kan bli väldigt liten på ett stor hav.
  • Internet fungerar inte alltid i hamnar även om det framgår att det finns WiFi. Det tar lång tid att laddar ner en sida och ofta kunde vi inte ladda ner filer som var bifogade i mejl utan endast läsa mejlet. I Dunkerque, Frankrike, fick vi sitta på toaletten i servicehuset för att få internet.

Vi har upplevt resan väldigt positivt och har som idé, om vi är friska och det finns möjlighet, att genomföra en förnyad resa när vi i framtiden blir pensionärer. Vi skall då ha gott om tid så vi kan vänta ut dåligt väder och lugnt och fint kunna komma till våra mål….

På tal om mål så kom jag inte till Medelhavet som var min dröm. Men en dröm kanske skall vara just en dröm så man har något att se fram emot. Jag tror att drömmen en gång kan gå i uppfyllelse 🙂

Vi vill sända ett stort TACK till Er alla som läst och följt vår resa. Tack till alla Er vi träffat när vi kom hem som ställt frågor och hälsat oss välkomna tillbaka. Det känns jättekul att Ni följt med på vår drömresa.

Vi vill rikta ett stort och speciellt tack till Thomas Hammarström som under vår Europaresa försett oss med väderrapporter. Jag har, när vi haft möjlighet, titta och jämfört 2-3 sajter medan Thomas har haft 4-6 olika. Dina prognoser och tips har varit ovärderliga för oss. Stort TACK!!

Borta bra men hemma bäst!

Tack och på återhörande!

Besättningen på S/Y RENDEZVOUS

Helena och Magnus Johansson

Print Friendly, PDF & Email
Bookmark the permalink.

Comments are closed.