Magnus Johansson, Resedagbok nr 11, 20 juli

Svenskt vatten!

När vi lämnade NYKÖPING (danska MORS) den 10 juli blåste det kuling. Vi visste att den skulle avta framåt kvällen men just då när vi lämnade blåste det rejält. De första fyra timmarna seglade vi bara med kutterseglet och gjorde mellan 5,5-6,5 kn. När vi passerade ÅLBORG så minskade vinden markant och vi kunde sätta fulla segel för att segla de sista 20 nm till HALS. Vi kom in i en välpackad hamn, det syntes att det varit dåligt väder. Vi fick dock plats som tredjebåt och kunde få en bra nattvila.

Den 11 juli hade vinden tagit slut. Det fanns väl ingenting kvar att få ut så som det blåst de senaste tre dagarna. Kattegatt var nästan helt stilla och vi fick köra med motorn till LÄSÖ. När blåsten lagt sig såg vi att många båtar som varit inblåsta lämnade sina hamnar, så var det också på LÄSÖ. Vi fick en plats utanpå en annan båt men efter oss kom det tre andra båtar som kom på oss. Fem båtar en landförtöjning, det var tur att det inte började blåsa för då hade hela paketet antingen gått på land eller i bryggan. LÄSÖ ligger endast 27 distans från GÖTEBORG och det märktes. Avståndet är bra för barnfamiljer och för ett killgäng som bara vill segla över eller köra över med sin motorbåt. När vi var där var det ganska mycket väsen, inte på något sätt dumt väsen utan bara mycket stoj. Vi valde därför att gå vidare dagen efter mot Sverige.

Varför åker vi till västkusten? Förra året låg båten på Najadvarvet för en genomgång och då var det en kontroll som jag bett om som de glömde. Det var dock ingen viktigt kontroll men de hade glömt den och erbjöd att lyfta båten om vi hade vägarna förbi. När vi lämnade LÄSÖ hände en sak som får betecknas som tur i oturen. Någonting fastnade i bogpropellern som gjorde att ett blad gick av och obalansen gjorde att hela båten skakade när vi körde den. Vi fick inget tryck när vi körde den och vibrationerna gjorde att jag var rädd att något annat skulle gå sönder. Hur byter man en bogpropeller? Tänk om det hade hänt när vi var nere i Frankrike, hur jobbigt hade inte det blivit. Det var nu söndag den 12 juli och på onsdag hade jag fått tid på varvet för ett lyft, och ja, de kunde fixa en ny bogpropeller.

Ingen vind utan en hel dag med motor till Sverige och klockan 1230 den 12 juli kunde vi sikta Vinga fyr i diset och samtidigt hörde vi ett anrop på svenska i VHF:n, nu kändes det lite som man kom hem:)

Vi stannade två dagar i Uddevalla där jag har mina föräldrar kvar, därefter en dag på varvet och sedan fick vi några dagar ute på öar. Vad otroligt skönt att inte behöva ligga i en hamn, utan vi kan ligga där vi själva vill och helt själva. Under hela resan har vi haft vår jolle med oss. Den har legat på fördäck och inte använts då vi hela tiden behövt nattankra i en hamn. Nu äntligen fick vi chansen att sjösätta och sätta på motorn. Den här veckan har vi haft sol och varmt men kalla vindar. Tyvärr kom det en kuling till som gjorde att vi återvände till Uddevalla för att få lite lugn och bunkra upp det sista inför fortsättningen.

Vi känner nu att vi kan fortsätta vår seglats och har bestämt följande rutt. Vi vill avsluta vår segling med en vecka i Stockholms skärgård med alla sina fina öar. Vi tycker om Danmark och kommer följa danska kusten ner och om vindarna tillåter går vi över till ANNHOLT och fortsätter sedan i sundet ner mot KÖPENHAMN. Därefter blir det BORNHOLM och förhoppningsvis CHRISTIANSÖ. Därefter blir det svenskt vatten och upp till GOTLAND. Vi har aldrig kunnat besöka GOTSKA SANDÖN då detta är ett naturreservat, normalt har vi vår hund Oliver med då kan vi inte gå iland med hänsyn till att hundar är förbjudna på ön. Nu ger det ju möjligheten då han är på ”hundpensionat” att, om vädret tillåter, göra ett besök.

Tisdag den 21 juli lämnar vi Orustområdet och fortsätter mot MARSTRAND, GÖTEBORG och sedan vidare söderut. // Vi kommer nu när vi har internet fortsätta vår reseberättelse med inlägg ca en veckas mellanrum, då vi stannar lite längre på varje ställe.

 

Print Friendly, PDF & Email
Bookmark the permalink.

Comments are closed.