Magnus Johansson, Resedagbok nr 12, 8 augusti

Vår intenetdator slutade att koppla upp efter förra Resebrevet och när vi väl fick till en annan dator så hade hamnarna lite dålig uppkoppling för att göra nedladdningar. Ber om ursäkt, men det är förklaringen varför Resebrevet dröjt.

 

Svenskt vatten!

Vi passerade MARSTRAND och kunde konstatera att Stockholmare pratar om SANDHAMN, SANDHAMN är ingenting mot vad detta lilla samhälle är. Om ni har vägarna förbi så rekommenderar jag ett besök. Tar ni båten dit så skall ni vara beredda på överfulla hamnar om ni går i semesterperioden. Vi passerade bara förbi och var tacksamma för att vi hade valmöjligheten att gå i hamn eller ligga vid en ö.

Från MARSTRAND kommer man in i GÖTEBORGS skärgård. Öarna här är lite större och samtliga är bebodda med fina villor, ofta med glaspartier mot vattnet. Det går ett antal stora bilfärjor ut till öarna, så många jobbar i GÖTEBORG och bor här ute.

Efter KUNGSBACKA minskar öarna till några få kobbar för att sedan försvinna och bli en strandremsa, och så ser kusten ut fram till KARLSKORNA skärgård. Vi hamnade i alla fall i BUA för natten då det skulle börja blåsa kuling. Dagen därpå fortsatte den starka vinden och vi valde att ligga kvar en dag extra. Det är märkligt att det inte finns något mellanting den här sommaren, antingen blåser det mycket eller så blåser det ingenting.

Den 24 juli skulle vinden mojna på eftermiddagen och vi hade ca 75 nm att gå för att komma till HELSINGÖR. Vi startade kl 0430 för att få den sista urblåsningen och sedan hamnade vi på bättre vindar runt 8-10 m/s. Vindarna avtog norr ifrån vilket gjorde att vi kunde behålla den fina vinden även en stund på eftermiddagen. Vi kom in till HELSINGÖR kl 1530 och hade då avverkat 76 nm, ganska bra fart och kul segling i fint väder.

Dagen därpå fortsatte vi till KÖPENHAMN. Det hände en liten kul grej när vi lämnade HELSINGÖR. Vi hissade segel och fick bra fart direkt ca 4 kn genom vattnet. Efter någon minut tittar jag på GPS´n och ser då att vi gör 0,5 kn över grund. När jag tittar in mot land ser jag att vi inte rört oss sen vi hissade segel!! Strömmen precis utanför hamnen låg på mellan 3-4 kn och vi fick lirka oss ut en bit för att kunna göra fart, men tyvärr fick vi behålla en motström på 1-2 kn under hela dagen. I KÖPENHAMN kan man ligga inne i stan vid Christiania. Man måste passera en bro men sedan liknar det här området mycket AMSTERDAM. Serviceanläggningarna kanske inte är de bästa men man ligger mitt inne i stan och det är trång med många båtar, men centralt…

Efter KÖPENEHAMN hade vi som mål att komma till BORNHOLM så fort som möjligt. Efter tre nätter KÖPENHAMN skulle det bli lite sydliga vindar på 9-12 m/s. Helena använder sjösjukeplåster varje dag för att må bra och jag brukar ta det när vi gått längre sträckor eller att sjön bedöms bli lite gropig. Hon frågade mig om jag skulle ha ett plåster, – Plåster här i Östersjön….?? -Nej, det behövs inte! När vi lämnade FALSTERBOKANALEN var jag inte så stursk längre, jäklar vilken sjö och vilka vågor! Jag hade inte upplevt det på hela vår resa och hade gärna haft ett sjösjukeplåster.

Vi ville inte gå direkt till BORNHOLM då vi hade dessa vågor som kom snett in från aktern, utan valde två mellanlandningar i små fiskehamnar, ABBEKÅS och SKILLINGEN. Två mycket bra ställen att lägga till i om man är på genomresa och enbart skall ha en övernattning. Båda ställena har restaurang i anslutning till hamnen så det är inte några öde-ställen utan har alla faciliteter.

ALLINGE på BORNHOLM hade vi aldrig besökt och självfallet hade den det danska gemytet med flera restauranger precis vid hamnen, jättetrevligt. Tyvärr var detta den dyraste hamnen som vi har lagt till i hittills på vår resa, en natt för vår båt 460 SKR!!! Så bra var inte hamnen så vi valde att komma till CHRISTIANSÖ redan dagen därpå den 31/7. Vi hade fin västlig vind på ca 10 m/s och vi seglade bara med genuan och gjorde ca 7 kn. Vi har tidigare aldrig haft möjlighet att besöka CHRISTIANSÖ så vi visste inte riktigt var vi skulle gå in. Ön har två hamnar men det är den södra som är gästhamnen, den norra har inga bryggor och färjorna går in där. Hamnarna ligger i N-S riktning och kan ha en hel del sjö om det blåser så, nu var det ju västligt så det skulle inte vara något problem. Problemet som dök upp var att infarten var ganska trång och hade grund på båda sidor. Den starka vinden gjorde att vi fick vågor på 1-1,5 meters höjd och kör man in en båt i sidled och får en sådan våg på sig så kommer den att flytta båten, som då kan hamna uppe på grundet. Vi väntade lite och hittade en lucka med mindre vågor och gav bra fart på motorn och på så sätt kom in utan några problem, men lite oro hade jag haft i magen…

Har ni vägarna förbi CHRISTIANSÖ ta chansen att besöka den och även lägga lite pengar på att gå ut och äta på värdshuset som finns där, mycket gott och trevligt.

Vi hade nu bestämt oss för att gå direkt till GOTLAND i ett svep, 176 nm. Vi startade på morgonen den 1/8 och hade som mål att komma in till VISBY den 2:e tidigt på kvällen. Nu ville det sig inte så då vindarna mojnat och vi fick lov att börja köra under natten. Vi valde att gå in till BÖDA på ÖLAND då vi såg att om vi fortsatte skulle vi komma till VISBY inom sju timmar, dvs en angöring ca kl 2200 på kvällen. Vi hade fint väder så vi tog en lugn kväll med grillning och en god flaska vin som avnjöts i en underbar solnedgång som enda båten i gästhamnen.

Nu hade vi fått in ett högtryck och med högtryck kommer mindre vindar så vi fick köra hela de 44 nm som var kvar till VISBY. Två dagar i staden därefter åkte vi upp till LICKERSHAMN för att få ett bra utgångsläge till GOTSKA SANDÖN samtidigt som vi hälsade på våra grannar från ENKÖPING som har sommarhus där.

Nu började det kännas som om sommaren hade kommit. Strålande sol och varma kvällar. Det hade vi inte haft mycket av under vår resa. Den 7/8 skulle det blåsa lite mer från söder och vi funderade på om vi skulle gå upp mot GOTSKA SANDÖN. När vi tittade på prognosen såg vi att vindarna skulle vara svaga runt GOTLAND och dagarna efteråt hade också lite vind. Vi ville inte sitta och köra motor fram och tillbaka då vi tyckte att vi kört tillräckligt den här resan. Vi bestämde oss för att GOTSKA SANDÖN fick ligga i träda till en annan säsong och vi skulle använda den vind som var för att ta oss tillbaka till fastlandet och ge oss några bra dagar i STOCKOLMS skärgård.

Vid 18-tiden den 7:e lämnade vi LICKERSHAMN och satte segel med vinden i nästan läns mot NYNÄSHAM. Nu förföljde vindriktningen oss något och tyvärr uteblev den lite kraftigare vinden som vi ville ha, vilket gjorde att vi guppade omkring ute på ÖSTERSJÖN under natten. Till slut fick vi börja köra annars hade vi inte kommit in över huvud taget den dagen.

Vi ligger nu i skärgården utanför NYNÄSHAMN och kommer sakta att röra oss norr ut för att den 17 augusti gå in i MÄLAREN igen via Hammarby slussen.

Vi kommer skriva ett sista och avslutande Resebrev när vi kommit hem och då dela med oss av de lärdomar som vi dragit under resan. De sista dagarna vi nu har kvar av vår långresa kommer vi att ta som lite semester och bara koppla av. Slippa göra några längre planeringar avseende rutter och mat, bara få lov att ”vara” litegrand.

På återhörande efter den 18 augusti.

Print Friendly, PDF & Email
Bookmark the permalink.

Comments are closed.