Magnus Johansson Resedagbok nr 8, 20 juni

Motorproblem, det blir aldrig som man tänkt sig!!

Den 14 juni lämnade vi DUNKERQUE i Frankrike och satte kurs mot DOVER. Engelska kanalen är ett av de vatten som är mest trafikerat av lastfartyg. Det innebär att sjöfarten har gjort trafiksepareringszoner, en för västgående och en för östgående trafik. I dessa zoner får inte fritidsbåtar finnas! Zonen får dock korsas av en fritidsbåt men då skall de ske i 90 graders vinkel och utan fördröjning dvs att kryssa i zonen är inte tillåtet. Kustbevakningen övervakar all trafik med radar och det blir böter om man inte gör på rätt sätt.

Idag var det svaga vindar så vi gick för motor längs franska kusten mot Calais. Vi hade hittat en bra överfartsmöjlighet strax öster om Calais som vi tänkte använda. Nu började tidvattnet att vända och vi fick ca 2-2,5 kn motströms, vilket var mindre roligt. Men tyvärr kommer tidvattnet oavsett om vi vill eller inte och det är bara en fråga om när vi vill ha strömmen med oss. Överfarten gick bra och det var flera andra båtar som hade valt samma avsnitt att gå över, vi hade dock en avdrift på mellan 30-40 grader och i det lugna vattnet såg man hur strömmen åkte på olika ställen.

När vi hade ca 1 timma kvar till DOVER hände det som inte fick hända, motorn dog! Då jag inte är så teknisk av mig får jag kalla rysningar av en sådan här sak, motorstopp och ingen vind. Vi visste att vi hade diesel och tanken var ren, vi hade bytt bränslefilter i SCHEVENINGEN, då är det bara bränslepumpen kvar som ev var problemet. Vi har en handpump på finfiltret som egentligen är till för att avlufta men pumpen för ju fram bränsle och när vi försökte pumpa så gick motorn igång igen. Så fort vi slutade pumpa stannade den. Det innebar att en fick sitta i motorrummet och pumpa medan den andre styrde. Jag började och Helena fick styra mot DOVERS hamn. Hamnen har ju alltid varit berömd för sin kontakt med Västeuropa och det går ett antal färjor in och ut ur hamnen, här var det inte läge att få ett motorstopp. Helena pumpade och jag körde utan att vi fick något problem ända in i hamnen. Då det inte var någon vind gick det enkelt för mig att lägga till själv med bredsidan medan Helena skötte motorn. Det kändes skönt att vi klarade av att köra in i hamnen utan att få hjälp av någon, nu gällde det bara att hitta en reparatör.

Redan på måndags morgon fick vi tag i någon som kunde hantera en motor. Jag innan jag gick dit hade haft kontakt Jonas Jonsson (varvschefen) för att få några goda råd. Efter att reparatören varit på besök i båten ringde jag Najadvarvet för att kolla vad de tyckte. Det är lite intressant att man har ett problem som ingen riktigt kan ge ett 100 % svar på och då hade vi tillslut engagerat Yanmar huvudkontor i Sverige. Resultatet blev att alla rekommenderade en extra drivmedelspump och denna beställdes och sattes in under onsdagen. På onsdag eftermiddag fick vi inmonterat en extra drivmedelspump och allt verkar fungera när vi körde en sväng. Tack och lova att det verkar fungera!!

När vi seglar så kommer ju självfallet det där med vindar och under torsdagen så blåste det västligt vilket gjorde att vi inte kunde gå vidare till Isle of Wight och på fredag, dvs idag är det midsommarafton, och då ville vi inte gå utan ha en hel dag på samma plats.

Det innebar att vi fick en dag i England som vi tog till vara med att hyra en bil och åka runt på SO kusten. Vi besökte RAMSGATE med en härligt hamn som vi tog en fika i innan vi fortsatte till CANTERBURY och besökte katedralen från 1200-talet. Staden liknar Gamla Stan i Stockholm med smala gränder en massa affärer, verkligen trevlig att besöka.

Vi kan sammanfatta vår vistelse här i Englands som mycket positiv. Det är trevlig folk, väl bemötande och det har kvar den gamla kulturen avseende byggnader. När vi åkte med bilen på vägarna så saknades vägren vilket gjorde att vägen blev något smal och kör man då en högerstyrd bil blir det inte enklare, många saker sitter som reflexer på en van förare. Vid ett ställe körde vi in där träden växte över vägen så det var som att köra i en tunnel av skog, kul men du har väldigt lite handlingsalternativ och om något hade hoppat ut från sidan då smäller det!!

Nu är det Midsommarafton och vi vill önska alla som följer vår resa en trevlig sommar. Vi har nu kommit till den punkt där vi måste besluta om att vända och fara norr ut igen. Vi kommer ta beslutet under de närmsta dagarna då vi fortfarande har lite tid kvar. Tyvärr kom vi inte så långt som vi önskat men det är så när man seglar, vindarna styr, inte vår tidsplan.

Vi önskar Er alla en trevlig Midsommar och en bra start på semestern!

Vi återkommer om några dagar då vi vet vart vi tar vägen.

Helena och Magnus

 

Print Friendly, PDF & Email
Bookmark the permalink.

Comments are closed.