Magnus Johanssons resedagbok nr 2

Vägen till Kiel

Hur ser vår planerade färd ut?

Vi går över KIEL, KIELKANALEN ut till ELBE. Ett besök i HELGOLAND och därefter gå direkt till DOVER och sedan till FALMOUTH som ligger längst SV ut på England. Efter det blir det en övergång av BISCAYA och sedan vidare ner Portugals kust till Gibraltar. Tanken är att gå hela Portugals kust i ett svep men mycket beror på väder. Väl där ner får vi se hur mycket tid vi har kvar innan vi måste vända.

Hemresan går samma väg men vi följer Frankrikes kust istället. Om tiden medger är tanken att gå in vid ROTTERDAM/AMSTERDAM och går ”Stående mastrutten” genom Holland innan vi tar KIELKANALEN hem igen. Enkelt och lätt J Men en plan är en plan fram till den möter verkligheten med väder och vind, vi får se hur resultatet blir.

Vi lämnade Trosa den 5 maj på förmiddagen i dimma. Vi valde att gå utomskärs för att få del av den västliga vind som fanns och med plotter och radar seglade vi i väg med en sikt på 100-200 meter. Att segla en hel dag i en vit gröt med blicken fäst på en radarskärm och bara höra båtar som passerar förbi är mindre rolig segling, men så är det ibland.

Vår plan var att gå en natt för att komma ner till Kalmar dagen därpå, men på eftermiddagens väderrapport kom det fram att det skulle blåsa kulingvindar under natten samtidigt som vinden skulle vända. Jag har en övergripande målsättning för att resan skall fungera och det är inte att utmana ödet med att segla i stark vind om vi inte måste. Klockan 2230 kunde vi lägga ankare vid VINDÅSEN N om VÄSTERVIK. Den sista halvtimmen var i mörker och det blev totalt mörker så min mörkersyn försämrades av att jag tittade på plotter och GPS.

Dagen därpå kunde vi segla under förmiddagen till i höjd med Öland N udde sedan vände vinden och vi fick köra några timmar. Vid BLÅ JUNGFRUN kunde vi hissa segel igen och fortsätta söder ut. Nu fick vi en sista vindkantring i höjd med BORGHOLM, nu kom vinden mitt i nosen och ökade till 10-12 m/s. För Er som gått i KALMARSUND och haft motvind, vet mycket väl att vågorna är korta och sjön blir jobbig att skumpa runt i. Vi tillbringade ca 2 timmar i detta innan vinden lugnade sig och vi fick en mer normal färd den sista biten.

Vi stannade i KALMAR en dag för att handla och fixa några saker till båten. Den 8 maj lämnar vi KALMAR kl 0800 för att på tre dygn ta oss till KIEL. Vinden är i början västlig vilket ger oss bra fart, men efter tre timmar vänder vinden till sydväst och vi får den mitt i nosen. Med ström och vind mot oss (vinden ligger på ca 10m/s) så kryssar vi under 3 timmar, men ger upp efter att då endast kommit 9 Nm. Som tur var minskade vinden något så vi kunde åka ut till UTKLIPPAN för att äta middag och justera lite på jollen, som hade börjat röra på sig i den hårda sjön.

Det är lite märkligt när man är seglare, vinden blåser alltid åt fel håll eller så blåser det för lite/mycket. När vi lämnade UTKLIPPAN strax innan 21 så hade vi ca 6-7 m/s efter 1,5 timma var samma vind nere i 0,1 m/s vilket gjorde att vi körde hela natten vid 8-tiden nästa dag, vi passerade då BORNHOLM, fick vi östlig vind och kunde börja segla igen.

När vi nu går över tre dygn så har Helena och jag delat in dagen i ansvarspass. Jag svarar för 22-04, Helena 04-08 och jag 08-12. Därefter sitter vi båda uppe men det är Helena som har vakten och jag försöker gå ner och lägga mig i några omgångar för att klara nästa nattpass. För tillfället fungerade den här modellen och vi är flexibla då vi vet att många andra långseglare har andra scheman.

Under dagen den 9 maj kunde vi avnjuta bra segling och Rendezvous låg stadigt mellan 6-8 kn. Vår nästa waypoint var GEDSER i Danmark och dit var det ca 90 distans. När vi hade ca 30 distans kvar mojnade vinden något samtidigt som den vred sig lite, jo mitt i nosen för oss. Det var bara att starta motorn och se glad ut, som tur var så var våghöjden inte stor så vi gjorde ca 6 kn FÖG.

Den sista väderleksrapporten jag läste var från 1815 och då skulle det blåsa 6-9 m/s när vi vänder upp mot väster efter GEDSER, vilket innebar att vi skulle kunna sätta segel under natten. Under de närmaste 5 timmarna kom det att hända en hel del med vädret, vinden ökade och vågorna blev större. Vid 23-tiden fick jag ett SMS från Thomas Hammarström som informerade om att det skulle blåsa kuling under natten och den skulle först avta under nästa dag. Vi hade då ca 1 timma kvar till waypointen och ser att det finns endast en hamn inom rimligt avstånd och det är just GEDSER. I GEDSER finns två hamnar, småbåtshamnen och den stora färjehamnen. Jag beslutade mig för att gå i hamn så fort som möjligt. Kl 0100 väckte jag Helena då var vi strax vid angörningsbojen och nu kom det vindbyar som var något mer än 15 m/s. När vi kom in i farleden så var den utmärkt med lysbojar och, som tur var, bred då båten förflyttade sig rejält i vågorna som vi fick snett akterifrån. Till småbåtshamnen vågade jag inte gå in då det var beckmörkt ute och man skulle passera en smal farled för att komma dit. Det blev den upplysta färjehamnen som längst in hade en lite fiskehamn. Det kändes skönt att ligga tryggt vid bryggan då vi hörde hur vinden tog i när vi kröp ner i den varma sängen för en välbehövlig vila.

Vi fick 24 timmar inblåsning i GEDSER vilket inte var planerat, men så kan det bli ibland.

Den 12 maj kunde vi fortsätta vår färd och nu i moderata vindar på 6-9 m/s och S-SO, vilket gjorde halv vind och bra fart. Vädret var sol genom stackmoln men främst fram vid 12-tiden kunde vi känna att de isande vindarna som vi haft hittills hade blivit lite varmare och jag kunde till och med ta mig handskarna under något timma. Vi kunde segla hela vägen till KIEL och kom fram till KIELKANALEN och begärde inpassering kl 1720. Som tur var skedde en utslussning så vi fick bara några minuters vänta innan vi kunde gå in i slussen. När vinden mojnat i slussen kände vi värmen, den steg på termometern direkt till 25 grader och vi fick snabbt av oss alla seglarställ och klädda som en vanlig sommar dag kunde vi 1755 i t-shirt segla ut på NORD-OSTSEE-KANAL, som den egentligen heter.

Vi fortsatte till RENDSBURG där vi la oss vid en lite gästhamn. Vatten temperaturen har stigit från 7 grader i Mälaren, 8 grader i Kalmar till 11 grader i KIEL bukten och slutligen 13 grader i kanalen. Vi kan sammanfatta att temperaturen går åt rätt håll J

Lärdom att ta med: Välj de enkla lösningarna när det börjar blåsa, vid mörker ser man varken vad som ligger i vattnet eller upptäcker öar/prickar på rätt avstånd som man gör i dagsljus. Lyssna på sjövädret hela tiden, en prognos som varit stabil kan faktiskt förändras väldigt fort.

Kiel kanalen till Nordsjön

Vi hade bara tänkt att stanna över natten i RENDSBURG men den 12 och 13 maj gjorde att vi blev lite inblåsta med hård vind och en hel del regn. Vi skulle kunnat fortsätt färden till BRUNSBÜTTEL men några tyskar förklarade att ”vi ligger bättre här än vid slussen där de stora båtarna går hela natten”, vi valde att följa rådet.

Den 14:e hade vinden mojnat något så vi kunde åka ner till BRUNSBÜTTEL. Efter slussen kommer man ut i ELBE och floden påverkas av Nordsjöns tidvatten. För att slippa köra i ett antal knops motströms så kunde vi inte gå ner till CUXHAVEN den här dagen. Det är en fantastik trafik på kanalen och de stora båtarna slussar i och ut hela tiden. Tänker man på hur det ser ut i SÖDERTÄLJE så går det inte att jämföra. Dessa slussar är ca 4 gånger större i dom största i de äldre är de kanske hälften så stora.

Är Kielkanalen något att se? Nej, egentligen inte. Det finns inte massa små mysiga samhällen att stanna till på, för man får inte stanna i kanalen med hänsyn till de stora fartygen som går dygnet runt. Den östra delen ligger det en hel del hus vid kanalen, på den östra är det mest skog. Kanalen är 10 mil lång och man får måste köra med motor, du kan motorsegla men motorn måste vara på. Att jämföra med Göta kanal går inte, det här är mer en transportled.

CUXHAVEN var en trevlig liten stad, med en jättelång skyddsvall i gräs på ca 5 meter som skall skydda mot högt vattenstånd. Står man på skyddsvallen ser man att staden och vatten nivån ligger i samma nivå, så en skyddsvall behövs nog. Vi lärde oss att tyskarna har solstolar som ser ut som ett litet ”hus” och står på stranden. Dessa kunde hyras per dag eller en hel säsong, säsongspriset var 350 euro.

Den 15 maj får vi äntligen slussa ut vid 11-tiden då jag räknat ut att floden skall vända ca 1130. Nu hade jag inte räknat med sommartiden vilket gjorde att vi fick köra i ca 2 kn motström i en timma extra!! När vi väl kom fram till CUXHAVEN skulle vi bestämma oss om vi skulle fortsätta mot HELGOLAND eller stanna. Vi visste att vädret de kommande dygnen skulle ge kulingvindar som skulle göra att vi blev inblåsta ytterligare några dagar. Då vi inte hade varit i CUXHAVEN tidigare och det är ett litet större ställe så valde vi att stanna. Om vi gått hade vi haft ca 8m/s rakt i nosen fram till HELGOLAND, det var ett annat skäl för att stanna.

Det är nu den 18 maj och vi har varit här i tre dygn. Det har blåst kulingbyar så båten har kränkt inne i hamnen, men idag så har vinden lugnat sig. Det är inte bara att vinden avtagit den har även vänt till sydlig, vilket gör att vi kan gå till HELGOLAND utan att behöva kryssa. Tidvattnet kommer ta ut oss kl 1400 om alla tabeller stämmer och man lagt på en timma för sommartid.

Efter HELGOLAND kommer vi försöka gå i ett svep ner till DOVER. Vi kommer följa kusten ner och gå över vid CALAIS. Som vi lärt oss beror lite vart vi hamnar på vädret, men vi väljer att följa vår ursprungsplan, även fast tidsschemat nu verkar knaka i fogarna. Vi skriver nästa gång efter den här sträckan så snart vi fått internet J

Lärdom att ta med: Du styr inte över vädret, tillse att ha tid när man gör en längre segling så man slipper gå i dåligt väder eller fel vindar.