Magnus Johanssons resedagbok nr 3, 24 maj

Ändrade planer!

När vi lämnade CUXHAVEN så var mina beräkningar mer rätt än fel denna gången och vi fick bra hjälp av tidvattnet. Det skulle blåsa mellan 6-8 m/s viket det gjorde. Innan vi kom ut på fritt vatten såg vi mörka moln från väster och helt plötsligt kom det en vindkantring och en ökning av vinden till mellan 10-13 m/s och i byarna upp till 16 m/s så vi fick reva seglen och köra ut från den smala farleden. Vi körde med vinden i nosen, som vanligt, under ca 40 min därefter kunde vi vända norr ut och sätta segel detta samtidigt som vinden minskade tillbaka till 6-8 m/s. Vi seglade sedan med god fart, mellan 7-9 kn, in i hamn på HELGOLAND.

Vinden ska, enligt tidigare väderleksrapporter, nu vända så vi skulle få nordliga vindar under ett antal dagar. Men efterhand som denna dag skulle komma flyttas bara denna tidpunkt framåt och någon ändring av vinden kunde vi inte se på ytterligare ett par dagar. Vi pratade med ett trevlig tyskt par som var på väg till Island under sin segling. De rekommenderade att vi skulle ta kanalerna i Holland för att på så vis bli lite mer väderoberoende och komma söderut. Vi hade ju tänkt att besöka dessa kanaler på väg hem, lite beroende på hur mycket tid vi hade kvar. Efter ett dygns betänketid fattade vi beslutet att ta vägen genom Holland nu på nedvägen istället.

Nu var det ju bara ett krux och det var att komma från HELGOLAND!? Den 21/5 fanns det en lucka som skulle ge V-NV vind och skulle, om det blåste lite NV, ge bra möjligheter till segling. Vårt mål var att komma till BORKUM i NV delen av Tyskland och på gränsen till Holland, för att sedan gå in i kanalerna via DELFZIJL. Jag fick en rekommendation att vänta ytterligare några dagar för då skulle det komma en dag med nordlig vind, men vi (jag) tog inte den rekommendationen då vi väntat och väntat och det fanns en möjlighet till NV vind.

Vi startade redan kl 0530 den 21:a för att nyttja tidvattnet. Inledningsvis blåste det V vind men den kunde ju gå över till NV…. Fritidsbåtar får inte vistas i de stora farlederna utan om en farled skall korsas så skall det ske i 90 grader. För oss innebar en korsning av farleden att vi åkte lite bakåt. När väl passagen var klar började tidvattnet att vända samtidigt som vi fick vinden i nosen i en styrka av 8-11 m/s. Vi kunde göra ett långt slag och kom en bra bit upp med sedan var det dags att slå. Vi gjorde ett slag och efter en halvtimma slog vi tillbaka och när vi var framme i samma linje som vi startat det första slaget hade vi vunnit ungefär 400 m!!!!! Nu hade vi lite tur för att vinden började minska vilket gjorde att vi kunde köra en stund utan att få de värsta vågorna över oss. Strax innan man viker öster ut för att gå in i farleden till BORKUM började vinden öka igen till 10-13 m/s och vi pressade oss igenom vågorna under en halvtimma innan vi kunde vika av och sätta Genuan för att segla de sista 8 nm. Resan hit var jobbig och det var inte roligt, den tog 15,½ timma och vi skulle självfallet lyssnat på tysken som inte rekommenderade att gå just idag utan väntat på den nordliga vinden. Det är inte samma sak att segla i dessa vatten som det är i Östersjön och det märks tydligt när vinden är emot oss och sedan kommer ett tidvatten på 1-2 kn, då åker man bakåt.

Dagen där på skulle vi fortsätta färden till DELFZIJL för att gå in i kanalerna. Vår båtgranne, en tysk som bott i Holland, meddelade att det inte var någon bra idé att gå in i kanalerna den här helgen. Han förklarade att det är pingst och varje Holländare med båt är ute på kanalerna, det blir totalt igensatt både i slussar och hamna, så han rekommenderade att gå in efter helgen.

Vid det tillfället fick jag lite beslutsvånda. Skulle vi lyssna på den här erfarenheten eller skulle som vanligt tro att allt går bra? Nu hade jag väl lärt mig läxan att lyssna på de som har lite erfarenhet och inte uppfinna hjulet varje gång igen. Vi valde att ligga kvar i fyra nätter i BORKUM i en trygg och säker marina med vatten och el samt lite tillgång till internet.

I hamnen mötte vi en annan tysk med sin fru som just startat sin 2,5 års segling från HAMBURG. Han informerade oss att Portugals kust kan vara jobbig när man åker norr ut, man får hård vind från NV emot sig. Helena och jag började föra en diskussion med hänsyn till att vi nu varit ute i tre av våra sex veckor söder ut, vart skall vi gå och hur mycket vill vi pressa. Än en gång fick vi lite visdomsord från Thomas Hammarström som sa; ”För seglaren har resan inget mål. Själva färden är målet i resan”.

Vi kommer nu ta möjligheterna att se oss lite omkring i Holland när vi passerar förbi. Resan kommer vara ca 200 nm och bedöms ta runt en vecka. Men att åka så här långt och bara ”passera” tycker vi inte är någon bra idé utan vi tar den tid som behövs och ev lägger vi på en vecka för ”nedfärd” då vi inte kommer gå kanalerna när vi går hem.

Idag är det lite halvmulet och vi skall ta våra cyklar och göra en utfärd för att bekanta oss med ön. Imorgon är tanken att gå under förmiddagen, för att med tidvattnet gå till DELFZIJL.

De sista två dagarna har vädret blivit lite lugnare men det blåser fortfarande SV vindar. Solen har börjat titta fram och vi känner att sommaren börjar närma sig. Värmaren går fortfarande under nätterna men det är främst sjövattnet som kyler båten då det endast nått upp till 12-13 grader.

Lärdomen för den här lilla resan framgår väldig klart;

Lyssna på erfarenheter från lokalbefolkningen! J

Print Friendly, PDF & Email
Bookmark the permalink.

Comments are closed.